Favorit FUN

Škoda Favorit Fun z prosince 1992 byl pick-up určený pro volný čas.
Jeho prototypy byly postaveny ve vývojovém oddělení Česana.
Vyrobeny byly minimálně 2 prototypy. Jeden byl lakován fialově a druhý žlutě. Žlutý prototyp byl vystaven na IAA Frankfurt v roce 1993.

Automobil měl zvýšený podvozek, nástavce prahů, nástavce lemů blatníků a ochranný rám vpředu i vzadu na nástavbě. Vůz měl posuvnou zadní stěnu, na které byla dvě sklápěcí sedadla. Díky tomu se jednalo o čtyřmístný automobil.
Potahy sedadel měly modré okraje a prostřední část s motivem plachetnic. Tento motiv byl i na karoserii. Sportovní volant, řadící páka a madlo ruční brzdy byly potaženy modrou kůží. Na palubní desce byl modrý dekor, ale budíky byly podbarveny žlutě. Výplně dveří vozu byly standartní šedé. Ve výbavě vozu bylo autorádio Blaupunkt, střešní okno a dvacetilitrový chladící box na ložné ploše. Vůz měl čtrnáctipalcová litá kola.

Vůz se však nikdy nedostal do výroby

Přepis článku o Škodě Favorit Fun z Automagazínu říjen 1993



Tento krasavec nepochází z dílny některého z věhlasných tunerů, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale vznil přímo ve vývojovém středisku Škodovky. V Mladé Boleslavi touto studií vycházejí vstříc narůstajícímu zájmu o vozy pro volný čas.

Jako vhodný základ pro stavbu prototypu, nazvaného příznačně Fun, zvolili v Česaně sériový pick up. Ten v sobě spojuje ideální možnosti realizace úprav zaměřených na dosažení sportovnějšího vzhledu při zachování solidní užitkové hodnoty.




I když se nejedná o vysloveně terénní vůz, nelze u něho počítat pouze s jízdou po kvalitních silnicích ani s příliš šetrným zacházením. Jeho konstrukce tomu musí být patřičně přizpůsobena. O 60 mm zvýšený podvozek Škody Fun proto umožňuje vyšší průjezdnost v mírném terénu. Bezpečnost posádky při jízdě mimo silnici zajišťuje silný bezpečnostní rám za kabinou. Podobně je trubkovým rámem chráněna i příď vozu, obohacená navíc o přídavné světlomety. Jiné podstatnější úpravy technického charakteru nebyly nutné. Motor zůstal v sériové verzi s jednobodovým vstřikováním paliva Bosch. Beze změn je i převodové ústrojí. Oddechový charakter podtrhuje zejména barevné řešení využívající mimořádně kvalitních barev. Atraktivní vzhled ještě zdůrazňují sedmipaprsková kola. Design interiéru vhodně ladí s celkovým vzhledem. Surfovou tématikou ozdobené potahy sedadel korespondují s pestrými kresbami na bocích karoserie.
Vybavení vozu vychází vstříc specifickým prázdninovým potřebám. Samozřejmostí je proto kvalitní rádio Blaupunkt s přehrávačem. Pro udržení příjemné pohody při výletech za horkých letních dní slouží lednička na zadní úložné ploše.


Stahování okna zadní příčné stěny kabiny je elektricky ovládané. Celá tato stěna se na rozdíl od sériového vozu dá sklopit. Ukrývá v sobě nad sebou uložené opěradlo a sedák. Pomocí pákového mechanismu se tak po sklopení stěny dají snadno vytvořit další dvě sedadla. Prostor je na nich skutečně skromný, ale pro jízdu třeba na pláž postačující. Ostatně volný čas je příjemné trávit ve dvou.


Fun car může být doplněn střešním nosičem uchyceným na střeše a trubkách ochranného oblouku, Nosič umožňuje převážení různých břemen, především sportovních potřeb pro zpestření volného času. Zvládne i upevnění rozměrnějších předmětů, jako např. surfového prkna nebo horského kola, jak ukazují naše snímky. Pro další předměty je dostatek prostoru na ložné ploše.


Konstrukce Fun caru, využívající převážně sériových prvků, nabízí prakticky okamžitou možnost zahájení výroby malé série. Díky tomu je dosažitelná velmi zajímavá cena. O její výši nebylo dosud definitivně rozhodnuto, ale předpokládá se kolem 20 000 DM na německém trhu. Právě o prodeji ve Spolkové republice se uvažuje především, neboť zde mají vozy tohoto typu velký úspěch. Jejich výrobou, resp. úpravami sériových modelů pro toto specifické použití, se v SRN zabývá několik specializovaných firem. Škoda Fun ale má všechny předpoklady uspět i v této konkurenci. Proto byla studie Fun caru připravena mladoboleslavskými vývojovými pracovníky na prémierové uvedení při podzimním frankfurtském autosalonu. Podobně jako další výrobci si zde Škodovka ověřovala reakce možných zákazníků.
Právě na ohlasu případných zájemců bude tedy záležet, zda se nový a nepochybně zajímavý vůz stane obohacením nabídky mladoboleslavské automobilky, nebo skončí jen jako výstavní exponát. Stejně tak případný úspěch premiéry Fun caru ovlivní rozhodnutí o realizaci uvažovaných úprav, zaměřených na další přizpůsobení vozu speciálním provozním podmínkám.
Vladimír Rybecký

 

Ostatní fofografie:

Zdroj:
Skoda-virt.cz
http://cs.wikipedia.org/wiki/Škoda_Favorit#.C5.A0koda_Favorit_Fun